کد خبر : 861
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
-

مجازات دروغ در ازدواج حبس است! + ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی

مجازات دروغ در ازدواج حبس است! + ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی
محمدعلی شبیری، کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا گفت: فریب در ازدواج (تدلیس) به مفهوم اثبات صفات مطلوب یا رفع عیوب به صورت دروغین، از جمله عوامل فروپاشی نظام خانواده یا تیرگی روابط زوجین است. به این لحاظ زن و مرد از فریب یكدیگر نهی شده‌اند، علاوه بر آن، فریب دارای پیامدهای حقوقی نیز می‌باشد. راهی كه شارع مقدس برای جبران این ضرر پیش بینی نموده، حق فسخ نكاح است. در این گزارش مجازات دروغ در ازدواج قابل مشاهده است.

محمدعلی شبیری، کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا گفت: فریب در ازدواج (تدلیس) به مفهوم اثبات صفات مطلوب یا رفع عیوب به صورت دروغین، از جمله عوامل فروپاشی نظام خانواده یا تیرگی روابط زوجین است. به این لحاظ زن و مرد از فریب یکدیگر نهی شده‌اند، علاوه بر آن، فریب دارای پیامدهای حقوقی نیز می‌باشد. راهی که شارع مقدس برای جبران این ضرر پیش بینی نموده، حق فسخ نکاح است. در این گزارش مجازات دروغ در ازدواج قابل مشاهده است.

محمدعلی شبیری کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا

محمدعلی شبیری

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات رایج درموضوع عقد ازدواج که در جامعه شاهد آن هستیم، موضوع فریب در ازدواج یا همان تدلیس است  و یکی از دلایلی است که موجبات طلاق دربین زوجین را به دلیل عدم وجود حسن نیت و صداقت آنها مقابل یکدیگر را در ازدواج فراهم می کند و در قانون  تحت عنوان فریب در ازدواج ( تدلیس در نکاح ) بیان شده است و یکی از موارد فسخ نکاح به شمار می آید.

شبیری افزود: همچنین امکان دارد افراد به دلیل علاقه شدیدی که به هم دارند هنگام ازدواج به‌طرف مقابل خود دروغ بگویند. برای مثال بیان کنند: داشتن تحصیلات عالی، موقعیت اجتماعی بسیار مناسب، ‌شغل و سمت بسیار بالا و خاص را دارا هستند. در این گزارش مجازات دروغ در ازدواج قابل مشاهده است.

 

ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی

 

بر اساس ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی؛ چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌گردد.

 

ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی

 

همچنین بر اساس ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی، هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.

بنابراین می‌بینیم که قانون گذار به منظور حمایت از اهمیت تشکیل خانواده و رعایت صداقت در این موضوع، تدلیس در نکاح را جرم انگاری کرده و برای آن تعیین مجازات نموده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − شش =