کد خبر : 889
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
-

حقوق بازنشستگان بعد از فوت متعلق به چه کسی است؟

حقوق بازنشستگان بعد از فوت متعلق به چه کسی است؟
محمدعلی شبیری، کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا گفت: حسب بند «و» ماده «3» قانون تامین اجتماعی مستمری بازماندگان یکی از خدمات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی است که در صورت فوت بیمه شده یا مستمری بگیر به بازماندگان واجد شرایط وی ، پرداخت خواهد گردید. در این گزارش شرایط دریافت حقوق بازنشستگان بعد از فوت قابل مشاهده است.

محمدعلی شبیری، کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا گفت: حسب بند «و» ماده «۳» قانون تامین اجتماعی مستمری بازماندگان یکی از خدمات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی است که در صورت فوت بیمه شده یا مستمری بگیر به بازماندگان واجد شرایط وی ، پرداخت خواهد گردید. در این گزارش شرایط دریافت حقوق بازنشستگان بعد از فوت قابل مشاهده است.

محمدعلی شبیری کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا

محمدعلی شبیری

وی ادامه داد: بازماندگان واجد شرایط متوفی که استحقاق دریافت مستمری را خواهند داشت عبارتند از:

 

عیال دائم بیمه شده متوفی

سهم همسر متوفی معادل ۵۰% کل مستمری استحقاقی است و چنانچه بیمه شده مرد دارای چند همسر دائم باشد مستمری بین آنها به تساوی تقسیم خواهد شد.

 

شوهر بیمه شده زن متوفی

مشروط بر اینکه اولاً تحت تکفل زن بوده و ثانیاً سن او از شصت سال متجاوز باشد و یا طبق نظر کمیسیون پزشکی از کارافتاده بوده و در هر حال مستمری از سازمان دریافت ننماید.

 

فرزند ذکور متوفی

در صورتی که سن آن کمتر از ۱۹ سال تمام بوده و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته یا به علت بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون پزشکی قادر به کارشناخته نشود، استحقاق دریافت مستمری بازماندگان را دارد.

سهم هر فرزند متوفی معادل ۲۵% مستمری استحقاقی است ودر صورتیکه فرزندان هم پدر و هم مادر خود را از دست داده باشند ، سهم آنان دو برابر این میزان خواهد بود.

 

فرزند اناث متوفی

در صورتی که فاقد شغل و شوهر باشد.

 

پدر و مادر متوفی

در صورتی که اولاً تحت تکفل او بوده ثانیاً سن پدرازشصت سال و سن مادر از پنجاه و پنج سال تجاوز کرده باشد و یا آنکه به تشخیص کمیسیون پزشکی از کارافتاده باشند و در هر حال مستمری از سازمان دریافت ننمایند؛ سهم هر یک از پدر و مادر متوفی، معادل ۲۰% مستمری استحقاقی خواهد بود.

 

مستمری بازنشستگان

اعضای خانواده فرد بازنشسته یا از کار افتاده مستمری بگیر پس از فوت وی اگر شرایطی که در قانون بیان شده است را داشته باشند، می‌توانند از حقوق وی استفاده کنند. در این گزارش شرایط دریافت حقوق بازنشستگان بعد از فوت قابل مشاهده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + پنج =