کد خبر : 1140
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
-

محمدعلی شبیری، نامزد انتخابات مجلس: مسئولیت پذیری در قبال مردم در اولویت است

محمدعلی شبیری، نامزد انتخابات مجلس: مسئولیت پذیری در قبال مردم در اولویت است
محمدعلی شبیری (کد 5259) یکی از داوطلبین نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است، که در ادامه پاسخ‌ هایش به سوالات خبرگزاری مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

محمدعلی شبیری (کد ۵۲۵۹) یکی از داوطلبین نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است، که در ادامه پاسخ‌ هایش به سوالات خبرگزاری مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

 

سو الات کشوری:

مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟

مهمترین آسیب کارکردی از نظر بنده این است که به جای پیگیری منافع ملت و عامه قشر زحمت کش جامعه شاهد دنبال نمودن اهداف جناحی هستیم و شعارهای مقام معظم رهبری در خصوص نام گذاری سال‌ها به خوبی هدف گذاری و دنبال نمی‌شوند.

 

مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حبّ و بغض‌های شخصی و جناحی، فقدان نظارت موجبِ عدم دستیابی به مصالح و خیر عمومی است و استفاده از آن اگر همراه با بی‌تقوا و بی‌انصافی شود علاوه بر تضییع حق، به بی‌اثرکردن نظارت می‌انجامد.

نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل‌گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟

نمایندگان در مجلس پیش رو پرهیز از اشرافیت و تجمل گرایی را سرلوحه کار خود قرار دهند و سیاست خارجی در این مجلس باید مبتنی بر مقاومت انجام شود؛ خاستگاه مجلس باید بستر انقلاب باشد و افکار نگاه به بیرون از کشور و آمریکا نباید در این مجلس مشاهده شود.

 

همکاری و همر اهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلی‌گاه این همراهی و همکاری چیست؟

نقطه عطف همراهی و همکاری میان مجلس و سایر قوا توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و شناخت نیازهای اصلی کشور و تصمیمات درست و قابل اجرا در اداره کشور است.

 

مسؤولیت پذیری در قبا ل مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند و قطعاً عدم توجه به این مهم زمینه ساز به وجود آمدن مشکلات مادی و معنوی بسیاری خواهد بود.

 

مردمی بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوام‌زدگی و طرح شعارهای غیر واقع‌بینانه اسیر شود؟

مردمی بودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم داشتن. «کمک»، هم شنیدن حرف آنها است، هم اجرا کردن خواسته‌ی آنها است در صورت امکان، هم روشن کردن ذهن آنها است در صورت وجود اشکال و عدم امکان.

 

طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟

قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین، انتخاب کابینه دولت و نظارت بر عملکرد قوه مجریه از طریق تذکر، سوال، و استیضاح اعضای دولت و تصویب بودجه سالانه تصویب و یا رد لوایح ارائه شده از قوه مجریه و یا مشارکت در تهیه طرح‌هایی است که به پیشرفت کشور منتهی می‌گردد، بنابراین نماینده مسئولیت پذیر آن فردی است که در گزارش عملکردسالانه و یاچهارساله اش فهرست بلندی از تذکرات و سوالات از وزرا و حتی رئیس جمهور ارائه کند و مشارکت فعالی در تصویب لوایح و تهیه طرح‌های مهم ملی و استانی و محلی داشته باشد، نه اینکه وظایف ذاتی ادارات محلی را عهده دار شود و بین دفاتر رؤسای ادارات ووزارت خانه‌ها در مرکز استان و پایتخت واسطه گری نماید.

 

سوالات استانی:

استان تهران با کمبود سرانه‌های آموزشی، ورزشی، فضای سبز و… در اکثر مناطق خود به ویژه پردیس مواجه است، برای حل این معضل چه تدابیر عاجلی باید اندیشید؟

یکی از مهمترین موانع توسعه فضاهای ورزشی و آموزشی در ایران بحث اجرای ناقص یا اجرایی نشدن قوانین مصوب است؛ اختصاص بودجه از منابع تولید درآمد به گسترش فضای سبز، آموزشی و ورزشی، ارائه بسته‌های تشویقی به سرمایه گذاران مانند معافیت‌های مالیاتی. در کنار چنین راهکارهایی نیاز است تا به صورتی جدی تر در برنامه‌های توسعه، گسترش زیرساخت‌ها مورد توجه قرار گیرد و زمینه‌ها و منابع مورد نیاز از راه‌هایی چون مشارکت گسترده‌تر بخش خصوصی و ایجاد زمینه‌های قانونی تأمین شود.

آلودگی هوا و فرسودگی حمل و نقل عمومی یکی از رایج‌ترین معضلات استان تهران است، برای حل این دو مساله چه برنامه‌ای دارید؟

همین‌طور که داشتن مسکن، شغل و امنیت از حقوق شهروندان است، به طور طبیعی داشتن هوای پاک نیز یکی از طبیعی‌ترین نیازها و حقوق افراد جامعه است. صنایع آلاینده‌ای که در مجاورت شهرها قرار دارند، نقش ویژه‌ای در تشدید آلودگی هوا دارند. پسماندها و زباله‌هایی که در سطح شهرها و یا اطراف شهرها رها می‌شوند، در آلودگی هوا نقش دارند. حتی ساختمان‌سازی نیز در تشدید این پدیده نقش دارند. بلند مرتبه‌سازی‌هایی که سبب می‌شود تا وزش باد کاهش یابد در تشدید این پدیده نقش دارد. بیشترین عامل آلایندگی هوا موتورسیکلت‌هایی هستند که در سطح شهرهای بزرگ تردد دارند. از سوی دیگر خودروهای فرسوده که در طی سال‌های گذشته از رده خارج نشده‌اند در این زمینه نقش دارند. در وهله اول می‌توانیم به سمت برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی گام برداریم. بخشی از نیاز را می‌توان از طریق واردات پاسخ داد و بخشی دیگر را نیز می‌توان با فراهم کردن زیر ساخت‌ها در داخل تولید کرد.

 

حاشیه نشینی و مهاجرت پذیری بالای تهران یکی از مسائلی است، که این استان و به خصوص شهر تهران را همواره با خود درگیر کرده است، این دو معضل چگونه مدیریت می‌شوند؟

یک راهکار فرهنگ رسمی و دیگری راهکار فرهنگ غیر رسمی. راهکارهای رسمی همان راهکارهای نظارتی، قهری، پلیسی و قانونی است که از صبح مأموران نظارتی و پلیس‌ها در حاشیه‌ی شهرها حضور داشته باشند و مکان‌های اسقرار پلیس در محله بیشتر شود. منظور از راهکار فرهنگ غیر رسمی نیز کم کردن فاصله فرهنگی بین مرکز شهر و حاشیه شهر است. کلیه فعالیت‌های فرهنگی که در سطح شهر و مرکز شهر انجام می‌شود به حاشیه شهر نیز کشیده شود. راهکار دیگر حذف ۲ عامل فقر و بی کاری تاکید دارد و گسترش نظام تأمین اجتماعی است، استفاده از تجارب جهانی و طرح‌های موفق داخلی برای تدوین برنامه‌ای جامع با هدف بهبود اوضاع.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − 1 =