کد خبر : 819
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
-

دادن فحش ناموسی چه مجازاتی دارد؟

دادن فحش ناموسی چه مجازاتی دارد؟
محمدعلی شبیری، کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا گفت: بر اساس ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی، کسی که به افرادی از قبیل همسر، مادر، خواهر یا ... مخاطب فحشی بدهد که آن فحش، زنا را به این افراد نسبت دهد، در صورت شکایت خود آن افراد یعنی خواهر، مادر، همسر و ... به ۸۰ ضربه شلاق حدی محکوم می‌شود؛ مجازاتی که قابل تبدیل به پول نیست. در این گزارش مجازات دادن فحش ناموسی قابل مشاهده است.

محمدعلی شبیری، کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا گفت: بر اساس ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی، کسی که به افرادی از قبیل همسر، مادر، خواهر یا … مخاطب فحشی بدهد که آن فحش، زنا را به این افراد نسبت دهد، در صورت شکایت خود آ

محمدعلی شبیری

محمدعلی شبیری

ن افراد یعنی خواهر، مادر، همسر و … به ۸۰ ضربه شلاق حدی محکوم می‌شود؛ مجازاتی که قابل تبدیل به پول نیست. در این گزارش مجازات دادن فحش ناموسی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: به موجب ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد (یعنی زنا یا لواط نسبت داده نشده باشد) مستوجب جزای نقدی درجه شش (بین ۲ تا ۸ میلیون تومان) خواهد بود.

 

قذف چیست؟

قَذْف نوعی دشنام و به معنای متهم کردن شخصی به زنا یا لواط است و در فقه اسلامی و حقوق کیفری ایران جرم دانسته می‌شود. فقهای شیعه به‌طور اجماع بر اساس آیه ۴ سوره نور قذف‌کننده را مستحق مجازات، به میزان هشتاد ضربه شلاق دانسته‌اند.

آنان شرایط قذف را در «کتاب حدود» مقرر کرده‌اند، قانون مجازات اسلامی ایران نیز به پیروی از آن و با ترجمه عبارات کتب فقهی مواد ۲۴۵ تا ۲۶۱ خود را (کتاب دوم حدود، بخش دوم جرائم موجب حد، فصل چهارم قذف) به این موضوع اختصاص داده ‌است.

اثبات قذف با دو بار اقرار یا شهادت دو مرد عادل صورت می‌گیرد.

 

شلاق حدی چیست؟

مجازات شلاق حدی ثابت و مقطوع است و در قانون مجازات اسلامی نوع و میزان آن مشخص شده است. به این معنی که قاضی صادر کننده حکم نمی تواند میزان آن را کم یا زیاد کند یا تبدیل به جزای نقدی نماید؛ مانند مجازات شرب خمر که میزان آن ۸۰ ضربه تازیانه است. مجازات حدی در قالب شلاق مختص جرائم حدی از قبیل زنا، قذف، شرب خمر و از این دست جرائم است. در این گزارش مجازات دادن فحش ناموسی قابل مشاهده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =